Recenziile de cărti online?

Recenziile de cărti online?
Spread the love

Recenziile de cărti online – încredere sau semn de întrebare?

Guest post made HR Passion

Îmi cumpăr cărti pe internet și recunosc că, unul dintre criteriile prin care decid ce aleg, sunt comentariile găsite pe net despre această. Dacă sunt prea multe negative, îmi ridică niște semne de întrebare.

Pe de altă parte, în ultima vreme am remarcat că recenziile sunt tot mai mult plătite și atunci confuzia e și mai mare. Mă gândesc cât e adevăr și cât este reclamă negativă.

Unde se termină afacerea si de unde începe etica ?

Pentru că, de ce să nu recunoaștem, nici lumea tipografiilor si a editurilor nu e scutită de animozităti. Și, de fapt, nu comentariul în sine e adevărata problemă a recenziei, ci calitatea sau structura ei. De multe ori recenzia nu înseamnă, așa cum prevede Dex-ul, o scurtă prezentare cu argumentare critică a cărtii, ci un soi de rezumat care îți taie cheful de citit cartea, mai ales dacă nu te captivează și mai ales dacă îți prezintă tot subiectul, nemailăsând loc suspansului.

Și mai e ceva ce derutează în toată industria asta a recenziilor online. Faptul că editura dictează gusturile consumatorilor sau mai bine zis impune trendul, când, de fapt, cititorii ar trebui să traseze direcția.

Ca să dau un exemplu concret, să presupun că mâine scot o carte. Editura care mi-a oferit posibilitatea să o public are interesul umor vanzări cât mai mari, eu la fel pentru a lua un comision din vânzarea de carte. Deci vom publica pe mai multe canale, vom apela la bloggeri oferindu-le cărti pe gratis să ne facă recenzii wow. Consecința pe termen scurt, dacă ne-am ales bine bloggerii și canalele de promovare, e că vom avea succes.

Să avem sau nu încredere în recenziile de cărti online?

Dar cât este de bună din perspectivă ideilor pe care le transmitem, intrigii, conținutului educativ, cititorii vor afla doar pe propria piele, după ce investesc financiar. Mai e un aspect important. Spre deosebire de trecut, când totul era trecut sub lupă și întors pe toate fețele, acum citim o carte cu inima pentru că presiunea timpului, sarcinile de la job, multitudinea de responsabilităti ne istovesc psihic și o carte ne relaxează. De aceea, deloc intamplător “cărtile de buzunar” pot deveni chiar virale, în locul romanelor. În acest context calitatea recenziei -și aici mă refer la emoțiile pe care le stârnește în tine – va fi de bază. O recenzie captivantă,  sentimentală va avea întâietate în fața uneia critice (scuzați pleonasmul).

Să luăm de bune recenziile și să cumpărăm pe baza lor? Cred că e o idee bună, dar în anumlite condiții.

O dată să înțelegem sau să ne dăm seamă dacă avem o recenzie plătită sau nu. Și, dacă e plătită, cât e de sincer bloggerul care face recomandarea sau dacă e “cititor amator” sau “unul profesionist”.

Apoi să căutăm informații despre cartea respectivă din mai multe surse. Dar riscăm să pierdem din suspansul cărtii și de aceea, acele aplicații care îți oferă un preview al cărtii sunt binevenite. Ele ne pun în contact direct, nefiltrat, fără subiectivism cu cartea. Deci le putem utiliza că punct de plecare și recenzia să fie un aspect adițional.

Pe o scară de la 1 la 10 voi câtă încredere aveți în recenzii?